SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Mr.Sv efter Oktober 21, 2011, 11:03:25 am

Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Mr.Sv efter Oktober 21, 2011, 11:03:25 am
Ja nu nærmere vinteren sig, og min er kommet i Hi i min kolde garage som er tæt, men ikke isoleret. Den står under en mcgarage også. Jeg har læst flere steder man ikke skal starte den op en gang imellem, så det vil jeg nu lade være med. Hvordan lader man den nemmest op ? Skal batteriet helt af, eller kan man bare løsne sædet og sætte de 2 poler fra laderen ned over batteriet ? Er der ikke noget med at man kan få instaleret et stik i siden, og købe en lader som lige kan kobles til ??

Mvh og god weekend
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Kondi efter Oktober 21, 2011, 11:38:09 am
Jeg er i samme situation som dig, og vælger at afmontere batteriet helt, og tage det indenfor. Når den nye sæson nærmer sig, vil jeg med min pulslader banke strøm i batteriet igen, så det bliver fit for fight, og jeg er kørende.
Alternativt kan du sætte selvsamme lader til batteriet vinteren over (vedligeholdelsesladning), men jeg ser ingen grund til at lade batteri sidde i cyklen. Og da garagen ikke er isoleret, kan vi med de hårde vintre forvente minusgrader i stor stil igen, som virkelig slår hårdt på batteriet.

Mit råd - afmonter batteri og tag det med indenfor. Lad det helt op igen til foråret med en pulslader.
Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 21, 2011, 11:53:07 am
Er der ikke noget med at batteriet helst ikke må komme under 50% i strøm for så kan det tage skade?

Jeg tænker bare at hvis I først oplader det igen til foråret, så kan det godt være kommet under en kritisk grænse...

Jeg regner med at afmontere det helt og så sætte det til en lader i ny og næ....

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Jannik efter Oktober 21, 2011, 07:06:00 pm

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Rasmus Modsat efter Oktober 21, 2011, 08:20:14 pm
Hvis man skal koble 2 biler sammen, så det mest rigtige at + på +polen og - til stel på bilen og ikke batteriet....

http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den-rigtige-starthjaelp (http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den-rigtige-starthjaelp)
Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 21, 2011, 11:19:39 pm

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Jannik efter Oktober 21, 2011, 11:46:48 pm

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)

Hehehe... men du ved at - og stel er det samme ik?

Derfor sker der intet ved at du "kortslutter" de to punkter med dit værktøj, så derfor er det den du først skal skrue af.
Når den så er fjernet, kan du kun kortslutte dit batteri hvis du rammer de 2 poler på batteriet med dit værktøj.
Derfor sker der ikke noget ved at + polen kortsluttes mod stel med dit værktøj, efter du har fjernet  - ledningen.

Det samme gælder når de skal monteres igen, bare modsat.  :wink: først + på og til sidst - på, så er du home free...
Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 22, 2011, 12:26:43 pm

Edit: hvad er reglen nu egentlig: er det pluspolen af først? Siger man ikke at minuspolen skal sidde på længst tid, så den af sidst og først på??

Nej ALTID minus på sidst og af først.

Logikken bag det er:

Når du afmontere + mens - er monteret og du rammer stel med værktøjet som du skruer + af med sker en kortslutning.

Hvis du skruer - af først og rammer stel så er det jo samme potentiale og der sker intet.

Når - er pillet af, så sker der intet ved at du rammer stel med værktøjet du skruer + af med, da - jo allerede er demonteret.


Det samme med at koble 2 biler sammen.

Hvis du sætter - sammen først, vil der ske en kortslutning hvis du taber + ledningen ned i motorrummet på bil nr 2.

Hvis du sætter + på først, sker der intet ved at tabe - ledningen, da den jo bare rammer stel.


Tommelfingerregl: Kan du lave en kortslutning med værktøjet du piller polskoen af med er det den forkerte pol!

Gav det mening????

God forklaring, men forbindelsen mellem forklaring og forståelse sker ligesom ikke oppe i min hjerne, så jeg husker bare på at det er minus der skal sidde kortest tid på batteriet i forhold til plus, og skriver det ned for en sikkerheds skyld :-)

Hehehe... men du ved at - og stel er det samme ik?

Derfor sker der intet ved at du "kortslutter" de to punkter med dit værktøj, så derfor er det den du først skal skrue af.
Når den så er fjernet, kan du kun kortslutte dit batteri hvis du rammer de 2 poler på batteriet med dit værktøj.
Derfor sker der ikke noget ved at + polen kortsluttes mod stel med dit værktøj, efter du har fjernet  - ledningen.

Det samme gælder når de skal monteres igen, bare modsat.  :wink: først + på og til sidst - på, så er du home free...

Jep jep stel og - er det samme, men det er alt det der med kortslutning hvis det ene og ikke det andet osv osv. Tror jeg skal stå med det en dag før det går op for mig... :-) men tak for den ihærdige indsats for at forklare mig det :-)

Indtil videre starter jeg bare med - af først og på sidst :-D
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 22, 2011, 06:00:27 pm
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..
Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 22, 2011, 11:11:12 pm
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..

Det gør så mig lidt nysgerrig - hvilken skal man købe???

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0 (http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0)

Der skulle gerne være et link til thansens liste over deres ladere oven over denne linje, men den bliver ikke vist i mit Tapatalk .... ??

Linkfix - blz
Via tapatalk ;)
Titel: Re: Batteri opladning
Indlæg af: blz efter Oktober 24, 2011, 06:49:56 am
Problemet var fejl i linket...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 24, 2011, 01:06:35 pm
En CTEK lader, med fast monteret ladestik, så behøver man ikke at huske på alt det  :shock: blot at tænde for strømmen i stikkontakten - og kan tilmed give lidt massage midt på sæsonen, hvis det skulle være påkrævet  :innocent:

En kanon lader - findes i T. Hansen til fornuftige penge..

Det gør så mig lidt nysgerrig - hvilken skal man købe???

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0 (http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=Ctek&c=5949077131&n=0)

Der skulle gerne være et link til thansens liste over deres ladere oven over denne linje, men den bliver ikke vist i mit Tapatalk .... ??

Linkfix - blz
Via tapatalk ;)

Jeg har en CTEK Multi XS 3600....
Den kan lade fra 1,2 - 120 Ah og har indstilling til bil, MC og vedligeholdelse...
Købte den på tilbud til omkring 400,- hos TH

Har fastmonteret ladestik, som kan tilgåes under passagersædet...
Om vinteren afmonterer jeg dog batteriet, og opbevarer det indendørs..
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Sperik efter Oktober 24, 2011, 04:43:22 pm
CTEC er en fin lader, men der er ingen grund til at lade den sidde tilkoblet i lang tid.
Lidl har lige haft en fin lader til 111,- og Aldi har en tilsvarende nu her på onsdag til 149,- http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_43/OFF10.SHTML (http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_43/OFF10.SHTML)

Vigtigst for batteriet er, at det ikke bliver overladet igennem længere tid.
De ovennævnte ladere kobler af ved ca. 14,7V. En vanlig gammel lader kobler ikke af, og kan koge batteriet tørt på under 24 timer, hvis den står og hamrer +15V på batteriet.

Jeg har dog ikke ladet på min SV i de godt 4 år jeg har haft den, men den står osse inde i varmen.
Næste gang jeg trykker på knappen bliver til marts  :mrgreen:
Titel: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 30, 2011, 04:10:51 pm
Thansen har en Ctek XS 0,8 12V på tilbud. Den ser fin ud men der er jo langt fra 0,8 til 3600???
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Sajmon efter Oktober 30, 2011, 04:34:33 pm
Det er deres nye modelbetegnelser...
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 30, 2011, 04:37:25 pm
Tror de har lavet lidt om på navnene siden jeg købte.. ?

http://www.ctek.com/dk/da/chargers (http://www.ctek.com/dk/da/chargers)

Tror den jeg har svarer til MXS 3.6...
Hvis du kun skal bruge den til MC er XS 0.8 rigeligt - den tager op til 32 Ah
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 30, 2011, 04:51:50 pm
Tror de har lavet lidt om på navnene siden jeg købte.. ?

http://www.ctek.com/dk/da/chargers (http://www.ctek.com/dk/da/chargers)

Tror den jeg har svarer til MXS 3.6...
Hvis du kun skal bruge den til MC er XS 0.8 rigeligt - den tager op til 32 Ah

Jeg ville gerne kunne bruge den på bil også... Man ved jo aldrig :-)

Skal det så være en anden model?
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 30, 2011, 05:21:30 pm
Ja det skal det... så bør du investere i MXS 3.6 eller 5.0...

Alternativt skal du i Lidl - de har en lige nu, som svarer til 3.6'eren - stadig en elektronisk styret pulslader..
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Henrik306 efter Oktober 30, 2011, 05:30:59 pm
Ja det skal det... så bør du investere i MXS 3.6 eller 5.0...

Alternativt skal du i Lidl - de har en lige nu, som svarer til 3.6'eren - stadig en elektronisk styret pulslader..

Jeg synes ikke jeg kan finde noget i deres tilbudsavis?? Hvad hedder den og hvad koster den?

Hvad med den fra aldi som der linkes til tidligere: http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_43/OFF10.SHTML (http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_43/OFF10.SHTML)
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 30, 2011, 05:36:31 pm
Så den ligge i "rode reolerne" hos lidl - mener det var omkring 150,- ??
Rent elektronisk er det nok det samme som Aldi's - men Lidl's er pænere  :D
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 30, 2011, 05:50:27 pm
http://www.lidl.dk/cps/rde/xchg/SID-A3813DF0-82807998/lidl_dk/hs.xsl/index_11610.htm (http://www.lidl.dk/cps/rde/xchg/SID-A3813DF0-82807998/lidl_dk/hs.xsl/index_11610.htm)

Her er et link til Lidl's lader..
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Mike efter Oktober 31, 2011, 06:16:46 pm
min Cykel holder i varmen på kontoret (keyboardet siger 23-26º)
skal man så lade batteriet??
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Morten1970 efter Oktober 31, 2011, 06:51:29 pm
min Cykel holder i varmen på kontoret (keyboardet siger 23-26º)
skal man så lade batteriet??

Det var da et sjovt spm...
tror ikke det er nødvendigt, men nok mere et spørgsmål om dit batteri...
Du skal jo lade hvis det er fladt !!
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Mike efter Oktober 31, 2011, 07:03:39 pm
min Cykel holder i varmen på kontoret (keyboardet siger 23-26º)
skal man så lade batteriet??

Det var da et sjovt spm...
tror ikke det er nødvendigt, men nok mere et spørgsmål om dit batteri...
Du skal jo lade hvis det er fladt !!

det ku jeg da bare bruge til overhovede ingen ting!! men tak?
Titel: Sv: Batteri opladning
Indlæg af: Sajmon efter Oktober 31, 2011, 08:43:18 pm
Man bør altid lade på batteriet ved længere tids stilstand, så svaret er ja.