SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Smølfen efter Juli 10, 2011, 01:01:34 pm

Titel: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Smølfen efter Juli 10, 2011, 01:01:34 pm
Jeg sidder og stener lidt over et spareråd fra Trafikstyrelsen.

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1307940/spareraad-saet-bilen-i-gear-mod-roedt/ (http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1307940/spareraad-saet-bilen-i-gear-mod-roedt/)

Min mc triller langsomt frem, når den er i første og gassen er lukket. Hvordan kan den det, hvis den ikke bruger benzin? Er det ikke bare noget sludder? Eller virker en bil anderledes hvad dette angår?
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Husum efter Juli 10, 2011, 01:09:04 pm
Når du har fart på og er i gear med gassen lukket, trækker hjulene motoren (med det resultat at du motorbremser). Du mister jo fart, men du bruger ingen benzin, da du blot benytter den fart du forinden havde opbygget, til at holde motoren kørende. Når du holder koblingen inde, er det i stedet benzin der holder motoren kørende, og ikke den tidligere opbyggede fart.

Det der menes er når man kommer fra høj fart og skal bremse ned. Det er her at du ingen benzin bruger. Du bruger benzin hvis du bare triller i 1., både i bil og på MC
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Husum efter Juli 10, 2011, 01:10:41 pm
Det kom sgu til at lyde lidt rodet. Håber meningen var til at forstå :-)

Pointen er at du ikke bruger benzin (når du slipper gassen) indtil du når ned til en hvis hastighed (afhængig af gear), hvor motoren så igen skal have tilført benzin for at køre.

Så tippet er rigtig nok, men du bruger også benzin hvis du bare triller i 1.
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Smølfen efter Juli 10, 2011, 01:13:48 pm
Det der menes er når man kommer fra høj fart og skal bremse ned. Det er her at du ingen benzin bruger. Du bruger benzin hvis du bare triller i 1., både i bil og på MC
Ok, men hvorfor er der forskel på de to situationer? Hvis det er rigtigt, er det vel ECU'en som i den ene tilstand lukker helt for tilførslen, men i den anden åbner lidt. Gashåndtagets position er jo den sammen. Vil en karburator-model også kunne skelne?
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: NielSV650 efter Juli 10, 2011, 01:23:41 pm
Vil en karburator-model også kunne skelne?

Nix! Den fodrer lystigt motoren med de dyre dråber. 8)
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Smølfen efter Juli 10, 2011, 02:34:33 pm
Nix! Den fodrer lystigt motoren med de dyre dråber. 8)
Super, så giver det mening i mit hoved :)
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: nyg efter Juli 10, 2011, 05:08:32 pm
Du kunne vel ikke tænke dig at køre en aftentur, smølf?
Noget lader til du har alt for megen fritid....
Titel: Sv: Benzinspareråd, hvordan hænger det sammen?
Indlæg af: Sajmon efter Juli 10, 2011, 06:30:09 pm
Både biler og MC'er med indsprøjtning afbryder dyserne når man motorbremser, så det KUN er luft som cirkulerer igennem motoren.

Når den så kommer ned omkring tomgang åbnes der igen - dvs den situation som gør sig gældende hvis man trækker koblingen og lader den rulle.