SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Søren F efter Juni 20, 2011, 06:56:38 pm
-
Hej.
Har påbegyndt operation kædekit, men kan :brok: ikke få løsnet den unbrakobolt der holder speedsensoren , altså den lige udenpå forreste tandhjul.
Det har nu kostet mig 2 unbrakonøgler (dog af tvivlsom kvalitet). Den sidder sikkert med threadlock, men hva hulan gør jeg???
-
Uden at kende SV'eren, så plejer man at kunne fjerne dækslet hen over ude at tage sensoren af hvis alt fejler, om end den så kommer til at hænge i ledningen og måske være lidt i vejen..
og ellers er svaret nu bare umbraco (sikker på at det ikke er en torx? - igen - kender ikke sv'eren) og hive til.. Hvis der er brugt skruesikring er det næppe den hårdeste sådan et sted, og burde kunne løsnes med håndkraft. Drej til du kan mærke umbracoen bukker lidt i metallet (brug wera, bacho, bondhus etc kvalitet) og vug den så lidt til det siger PLONK - så er den løs.. evt find de umbraco toppe frem der er i de fleste topnøglesæt?
Når du kommer til selve møtrikken til kædehjulet, så skal du heller ikke være forundret hvis den sidder fucker godt fast og luftnøglen ikke kan få den løs (vent med at bryde kæden til du har løsnet den, så du kan smide en pind på tværs af baghjulet) og du skal bruge en top + vandrør eller hvad du nu har til at give lidt moment.
-
Så lykkedes den del. Men nu er det forreste tandhjul som sidder urokkeligt fast: kæp i hjul, bagbremse trukket, cykel på både bag- og frontløfter. Når jeg lægger alle mine 84 kg ovenpå det halve meter vandrør som forlænger toppen, er der lige før cyklen hopper af løfterne!!! Det føles som om jeg kæmper mod bagfjederen, det hele gynger - men sidder fast.....
-
har du husket at banke den lille låseskive flad der sidder bag møtrikken så den kan dreje? ;)
Men ellers har du fat i det rigtige - du mangler bare et længere forlængerrør ;) evt stil den på jorden på sidestøtteben, læg/stil dig over sadlen fra modsatte side og hiv opad over røven..
Husk rigeligt padding mod bagsvinger / fælg så den ikke bliver ridset af låsepinden
-
Tror ikke der er nogen låseskive?!? Der sidder en skive mellem møtrik og tandhjul, men den ser helt almindelig og flad ud ??
-
Kig lige hele vejen rundt om den ikke skulle være bukket op, så kanten af skiven ligger på en af fladerne på møtrikken - de /plejer/ at være låst på den måde, og skal lige bankes fri/flad med en hammer og en dorn/skruetræker/top/hvad man nu lige har i hånden der kan komme til :)
Evt nogen suzukikørere der kan bekræfte at de også bruger den teknik?
-
Der er ingen lås på møtrikken på den måde, så det er armmomentet der mangler hos Søren. :blink:
Jeg plejer at kunne løsne den med min 1/2 meter lange momentnøgle, samt en der træder på bremsen...
-
Howto: Replace Your Motorcycle Chain and Sprockets in 10 mins (http://www.youtube.com/watch?v=PsTUx_XZJlE#ws) udførlig guide, som jeg brugte for godt en uges tid siden til at skifte mit kædekit. Rigtig god guide
-
Brug en luftnøgle.
-
Brug MIN råstyrke eller MIN el-slagnøgle. :mrgreen:
Skal jeg tage slagnøglen med hjem imorgen - så kommer du bare og henter den?
Der er 100% garanti for success med den, uden pis... :grin:
-
Armmoment :innocent:
Sajmon: El nøgle lånes gerne, og aflv. Self. Samme dag igen.
-
Fjong.
Jeg smider den af i den store trailer ude på værkstedet kl ca. 17 imorgen - så lægger du en bare retur når du er færdig. :thumbsup:
Sæt cyklen i 1. gear og få en til at træde på bagbremsen...
Og bare så jeg er sikker på jeg HAR sagt det:
1. HOLD NU FAST I DEN! Det er ikke fordi den hopper ud af hænderne på dig for den har god vægt at stå imod med, men det er on / off på knappen - ikke gradvist som med en luftslagnøgle. Når den siger AF, så betyder det AF.... :grin:
2. Det er FORBUDT med en forlænger eller et kardanled på en slagnøgle. Forlængeren fjedrer så man mister meget af kraften som slagnøglen slår med - kardanleddet kyler gerne toppen af H*****E til...
3. Hold nu godt fast i den... :grin:
Du kan evt lige trykke på knappen mens du står med den oppe i luften - så kan du også se hvad vej du skal trykke osv.
Det er ikke fordi det skal lyde alvorligt eller noget, men man skal lige have lidt sund respekt for den slags værktøj. :blink:
-
Så er Svinet blev Brian-tunet og har fået guldkæde (igen) og nye tænder :afro: :afro: :afro:.
Tak for hjælpen her på forum og IRL :respekt:
Som konen siger: Du bruger godt nok lang tid på det der....
Jow - men hvis det skal gøres ordentligt, skal man gøre det selv - ellers kan man jo lige så godt få andre til det :mrgreen:
Det er tilfredsstillende at stå og kigge på fuldført opgave - selvom det blev sent. Nu må vi så se om den kan køre også..... :huh:
Til dig der pønser på at skifte kædekit selv: Bare gå i gang - sørg dog for at have værktøjet i orden, herunder arm-moment eller slagnøgle, for det der locktite, DET sidder fandme godt fast!! :brok: :brok:
Og husk at fjerne den tennisbold-store klump gammel kædesmørelse der sidder bag skjoldet - så er der god plads igen.
-
:lmao: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Tillykke med det min ven...
-
Ja ja - du griner bare :whipped:
Det er sgu da din kammerat fra ****-MC der skiftede kit sidst.
Er han vold-sponseret af Loctite extreeeme - eller har han bare nogle enormt fede momentoverarme :huh:
Men NU sidder det - og forhåbentlig bliver det der. Det mærker jeg nok....