SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Mads efter Juni 01, 2010, 08:15:43 pm
-
... nej, det er ikke et frækt indlæg det her :P
Jeg oplevede noget mystisk i dag.... Jeg havde været ude og køre en rigtig god og lang tur (som var lidt frisk), og parkerede så. Nu kunne jeg høre en forholdsvis høj pive-tone (ligesom tinitus). Jeg troede faktisk det var mine øre der drillede, men det var cyklen :S Jeg trillede hjem, og oplevede det samme igen. Cyklen er helt slukket, og så står den bare og piver - det bliver ved et par minutter og så stopper det pludseligt. Jeg har forsøgt, at lytte mig frem, og i starten troede jeg det kom fra den bagerste udstødning, men kom lidt frem til, at det umiddelbart kommer fra under føresædet, eller deromkring.
Jeg er fuldstændig på bar bund, og vil derfor høre om der er nogle der har nogle gode ideer til hvad det kan være...? Kunne det måske være overløbet fra mit batteri som er stoppet til, og så begynder den, at pive når overskudsbrinten forsøger at slippe ud?
På forhånd tak for input :D
Hygge
-
... nej, det er ikke et frækt indlæg det her :P
Jeg er fuldstændig på bar bund, og vil derfor høre om der er nogle der har nogle gode ideer til hvad det kan være...? Kunne det måske være overløbet fra mit batteri som er stoppet til, og så begynder den, at pive når overskudsbrinten forsøger at slippe ud?
Gætter på din bagdæmper. Har en kammeret med en super duke der godt kan stå og "hvæse" lidt fra dæmperen når vi har kørt. Løfter du lidt i cyklen forsvinder det ihvertfald.
Jeg har ikke overløb på mit bat og har heller ej set nogle med det?
-
... nej, det er ikke et frækt indlæg det her :P
Jeg er fuldstændig på bar bund, og vil derfor høre om der er nogle der har nogle gode ideer til hvad det kan være...? Kunne det måske være overløbet fra mit batteri som er stoppet til, og så begynder den, at pive når overskudsbrinten forsøger at slippe ud?
Gætter på din bagdæmper. Har en kammeret med en super duke der godt kan stå og "hvæse" lidt fra dæmperen når vi har kørt. Løfter du lidt i cyklen forsvinder det ihvertfald.
Jeg har ikke overløb på mit bat og har heller ej set nogle med det?
Interessant... Det havde jeg ikke spekuleret på - må prøve at hive lidt i bagenden næste gang jeg hører det. Det er bare underligt, at det sådan er kommet ud af det blå... Og det er ret højt den piver - den hvæser ikke.
Mit batteri har en studs til overløb. Men vedligeholdelsesfri batteri har af gode grunde ingen overløb, så måske det er sådan nogle du har set? :)
Hygge
-
For ca. 4 år siden da ensretteren gik på min Kawa ER5 blev batteriet overophedet(det smeltede næsten helt)det fik ihvertfald en underlig form :innocent:
men det jeg ville ind på, er at vi opdagede det ved en meget højt fløjteligende lyd, så det ku godt være batteriet
-
Jeg tror det er udluftningen i tankdækslet som piver. Hvis udluftningshullet i tankdækslet er stoppet til (eller næsten tilstoppet) vil der komme undertryk i tanken
efter en køretur og så vil der komme den her pive lyd.
Næste gang du har været ude og kører og den igen piver, så prøv at åbne tankdækslet, hvis den stopper med at pive har du fundet problemet. :)
-
Ja, jeg tror måske det kan være kyllingestriberne der nu er blevet så store at man kan høre dem pive...... :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
-
Jeg tror det er udluftningen i tankdækslet som piver. Hvis udluftningshullet i tankdækslet er stoppet til (eller næsten tilstoppet) vil der komme undertryk i tanken
efter en køretur og så vil der komme den her pive lyd.
Næste gang du har været ude og kører og den igen piver, så prøv at åbne tankdækslet, hvis den stopper med at pive har du fundet problemet. :)
Det tror jeg ikke det er, men det selvfølgelig et forsøg værd - piveriet var meget højt, og det kom fra bagenden af...
Ja, jeg tror måske det kan være kyllingestriberne der nu er blevet så store at man kan høre dem pive...... :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
:whatever: :mrgreen: Var faktisk ude for at gøre dem mindre, så kan være det var derfor de pev :P
Hygge
-
Jeg troede i første omgang, at lyden kom fra konen på bagsædet.
-
Ja, jeg tror måske det kan være kyllingestriberne der nu er blevet så store at man kan høre dem pive...... :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
KLAASSE !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
Ja, jeg tror måske det kan være kyllingestriberne der nu er blevet så store at man kan høre dem pive...... :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
KLAASSE !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg synes det er Danmarks ondeste forum det her..... :P
Hygge
-
Ja, jeg tror måske det kan være kyllingestriberne der nu er blevet så store at man kan høre dem pive...... :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
KLAASSE !!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg synes det er Danmarks ondeste forum det her..... :P
Hygge
Jep, men på den hyggeligste måde
:lmao:
-
Nu har jeg været lidt i gang, og umiddelbart tror jeg batteriet er stået af... Jeg kunne ikke starte cyklen nu her. Fik så skubbet den i gang med hjælp fra en kammerat, og kørte en tur på 20 km. Men den ladede stort set ikke på batteriet, så da jeg slukkede cyklen kunne den ikke starte igen. Den blev skubbet i gang igen, og jeg målte 13,3 V i tomgang og 13,5 ved 5.000 omdrejninger...
Når jeg måler på batteriet nu (pillet fuldstændig fra) måler jeg 13,2 V, men der er ikke "umfh" nok til, at den kan trække motoren i gang. Kunne det ikke godt lyde som et dødt batteri...?
Hygge
-
Nu har jeg været lidt i gang, og umiddelbart tror jeg batteriet er stået af... Jeg kunne ikke starte cyklen nu her. Fik så skubbet den i gang med hjælp fra en kammerat, og kørte en tur på 20 km. Men den ladede stort set ikke på batteriet, så da jeg slukkede cyklen kunne den ikke starte igen. Den blev skubbet i gang igen, og jeg målte 13,3 V i tomgang og 13,5 ved 5.000 omdrejninger...
Når jeg måler på batteriet nu (pillet fuldstændig fra) måler jeg 13,2 V, men der er ikke "umfh" nok til, at den kan trække motoren i gang. Kunne det ikke godt lyde som et dødt batteri...?
Hygge
Jo det kunne det godt - og så kan det sagtens være din ensretter ligesom Mr. Bean har oplevet.
Hvis batteriet står af i en periode hvor du kører rimelig ofte på cyklen kan det sagtens være en defekt ensretter.
(eller defekt generator).
Det er dog til at måle sig frem til med lidt kendskab.)
-
Jo det kunne det godt - og så kan det sagtens være din ensretter ligesom Mr. Bean har oplevet.
Hvis batteriet står af i en periode hvor du kører rimelig ofte på cyklen kan det sagtens være en defekt ensretter.
(eller defekt generator).
Det er dog til at måle sig frem til med lidt kendskab.)
Okay - det er efterhånden et halv-gammelt batteri. Det sad, så vidt jeg husker, på cyklen da jeg købte den, og det er vel efterhånden 4-5 år siden.
Generatoren tror jeg godt jeg kan måle igennem, men jeg har før forsøgt at måle ensretteren igennem, og det drillede sgu noget. Men nu tror jeg, at jeg vil se om jeg kan lade på batteriet, og give det nok spark til, at få cyklen i gang. Hvis jeg ikke kan det, må jeg i hvert fald kunne konkludere at batteriet er stået af.
Hygge
-
God plan :)
-
Batteriet har nu været en tur i laderen, men cyklen kan knap nok tørne motoren. Så der skal vidst smides et nyt batteri på! Når det nye batteri så kommer, må jeg hellere lige måle om den lader korrekt.
Hygge
-
Nu har jeg så fået monteret det nye batteri... Den kunne fint starte, men den lader alt for meget :( Måler 16,7 V ved 5000 o/min... Mit bud er at spændingsregulatoren i ensretteren er stået af. En fejl i generatoren medfører vel ikke for høj en spænding. I service-manualen står der desuden: "Poor contact of generator lead wire coupler" - hvad betyder det helt præcist? Er det mon dårlig forbindelse i stikket fra generatoren der menes, eller..?
Alle inputs er velkomne!
Hygge
-
Så er problemet løst. Det viste sig, at ensretteren var stået af, og i sit fald havde den taget batteriet med sig i graven. Nu er der kommer ny ensretter, og det hele spiller igen!
Tak for inputs!
Hygge
-
Så er problemet løst. Det viste sig, at ensretteren var stået af, og i sit fald havde den taget batteriet med sig i graven. Nu er der kommer ny ensretter, og det hele spiller igen!
Tak for inputs!
Hygge
Hvad sagde jeg :D
Nej det var sku held, fordi jeg selv havde prøvet det før,og det lød precis lige som min dengang
Jeg var bare så uheldig (dum)at jeg troede jeg så bare ku køre de 60km hjem uden batteri
Den startede 10sek og så var alle pærer,omddrejningstælleren og cdi boksen røget
Så man lærte da noget den dag :innocent:
-
Av... Det lyder dyrt? På oldschool eller new?
Hygge
-
Av... Det lyder dyrt? På oldschool eller new?
Nej det er som jeg skrev først i tråden,en kawa er5 for 4år siden
Fik det lavet i tyskland dengang ,og det kostede ca.5oookr
dyre lærepenge :cry:
-
Av... Det lyder dyrt? På oldschool eller new?
Nej det er som jeg skrev først i tråden,en kawa er5 for 4år siden
Fik det lavet i tyskland dengang ,og det kostede ca.5oookr
dyre lærepenge :cry:
Sorry - jeg sov vidst lidt i går :D Men det lyder godt nok til, at jeg er sluppet billigt.. Så må jeg hellere lade være med, at pive :) Hvor lang tid kørte du rundt med det, siden det tog både CDI og instrumenterne med sig i døden?
Hygge
-
Jeg har redigeret tråden lidt så citaterne kom i orden. :blink:
-
Har du så fået en Schnabel-ensretter som alle os andre, eller en ny Skruzuki?
-
Har du så fået en Schnabel-ensretter som alle os andre, eller en ny Skruzuki?
Ingen af delene :P Jeg prøver en fra Tourmax (den dyre fra mc-nøglen). Pengene og tiden var ikke rigtig til en Schnabel...
Hygge