SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Trevize efter November 30, 2009, 08:11:10 am

Titel: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Trevize efter November 30, 2009, 08:11:10 am
http://politiken.dk/indland/article847287.ece (http://politiken.dk/indland/article847287.ece)
Et lille udpluk - taget ud af en sammenhæng, men alligevel:
I modsætning til andre trafikantgrupper er motorcyklerne et stigende problem for færdselssikkerheden.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Big G efter November 30, 2009, 09:15:54 am
godt jeg hører til "de helt unge"  :innocent:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: claus 1000 exmc efter November 30, 2009, 09:22:08 am
det kan da ikke komme bag på nogen, når de mennesker der sidder i haveri kometion er gamle konservative mænd og indebrændte kvinder, der er jo ikke nogen af dem der ved hvad det er at køre mc, de kigger bare på tal.

bilister overser motorcykelister især i venstresving, motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Jesper Jensen efter November 30, 2009, 09:36:35 am
motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???

Men du kan vel godt se fornuften i at man bør holde hastigheden.. - kommer jeg ud fra en sidevej, så kan jeg "godt nå at komme ud foran en bil 500m væk som kører 80km/t" - men derimod er det lidt sværre ved en MC der kører 190..

Og det er pivsvært at vurdere om en MC kører 80 eller 190 - de fleste vil jo nok formode at MC'en også kører 80km/t da Palle-Politi har sat fine skilte op med det tal på?

Ps. Ja, jeg kører også for stærkt - både i bil og på MC. - Jeg snakker mere om Fr. Jensen.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 30, 2009, 10:16:30 am
motorcykelisterne køre som oftest for stærkt, JA og hvad så hvis vi køre for stærkt, det retfærdig gøre jo ikke at bilisterne ikke ser sig for.. eller gør det ???

Men du kan vel godt se fornuften i at man bør holde hastigheden.. - kommer jeg ud fra en sidevej, så kan jeg "godt nå at komme ud foran en bil 500m væk som kører 80km/t" - men derimod er det lidt sværre ved en MC der kører 190..

Og det er pivsvært at vurdere om en MC kører 80 eller 190 - de fleste vil jo nok formode at MC'en også kører 80km/t da Palle-Politi har sat fine skilte op med det tal på?

Ps. Ja, jeg kører også for stærkt - både i bil og på MC. - Jeg snakker mere om Fr. Jensen.

Enig... Bare for at være irriterende og dobbeltmoralsk!

Jeg kører også selv for stærkt på offentlige fra tid til anden. Hvis der var alternativer til denne uansvarlige opførsel her i DK ville jeg da STÆRKT overveje disse!!! Her tænker jeg selvf. på muligheden for at få afløb for sit fart-galskab under kontrollerede forhold uden at skulle rejse til udlandet.

Hvad med at færdselsstyrelsen og politiet splejsede om at bygge nogle lukkede baneanlæg i stedet for at bruge deres ressourcer på at kæmpe en kortsigtet kamp de ikke kan vinde?! Så måtte de for min skyld gerne sætte bødetaksterne op for at finansiere festen under forudsætning af at de som foreslået brugte pengene på en konstruktiv og langsigtet måde.

... det er lidt lige som at tisse i bukserne på en kold vinterdag!  :rolleyes:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Claus m efter November 30, 2009, 10:57:24 am
godt jeg hører til "de helt unge"  :innocent:

X2  :innocent: :innocent:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: skyggen efter November 30, 2009, 12:29:53 pm
Ja jeg kører sku også alt for stærkt men men men:
Lige meget om der kommer en mc der kører for stærkt eller en bil eller om de holder farten,  hvis man ikke  100 % er sikker på om man kan nå ud fra en sidevej/eller noget  så vent til lortet er kørt forbi. :club: :loser:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter November 30, 2009, 12:58:24 pm
Den er lige til at lukke op og skide i, den rapport.

Drop aviserne og læs istedet hele rapporten:
http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf (http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf)

Personligt synes jeg den lugter langt væk af forudtagethed omkring Motorcyklisterne.
Nærmest som om rapporten er bestilt, konklusionen skrevet og først derefter undersøgelserne lavet.

Over halvdelen af hastighedsoverskridelser er på plus 20 men under 50 km/h og i langt de fleste tilfælde foregår det på landevej med 80 km/h tilladt. Altså max 130 km/h
Stadig er det 2 ud af 3 at vi bliver overset, men fokus er helt sikkert retten mod hastighed og manglende orientering nævnes nærmest kun i bisætninger.

De anbefaler alkotester på MC'eree  :lmao: Det sg til grin hvis man sammenligner med hvilke problemer alkohol er for de 4 hjulede.....men det er jo en anden sag.

Alt i alt intet nyt.
Det officielle Danmark kan stadig ikke lide os, og derfor er det selvfølgelig vores egen skyld.

Well, jeg fortsætter med at køre råddent på svingture og jeg fortsætter med at nyde det.
 :mrgreen:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: roadpilot efter November 30, 2009, 04:06:59 pm
Citat : Aldrig har der været så mange motorcyklister på de danske veje.

Og stadig flere af dem bliver dræbt eller kvæstet. !!!

Øhhh ja, det ligger ligesom i kortene... Jeg er helt sikker på at hvis forbød motorcykler, så ville der ikke være uheld med dem mere...


Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: pingo efter November 30, 2009, 04:50:11 pm
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter November 30, 2009, 04:56:18 pm
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: pingo efter November 30, 2009, 05:05:32 pm
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: roadpilot efter November 30, 2009, 05:37:25 pm
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.

Njjjaaaa det er jo ikke helt rigtigt....

Det er jo det samme som at sige at hvis jeg kører 85 kmt hvor jeg må køre 80 kmt så er det farten som er skylden til ulykken!  (men det er da klart at hvis alle kørte 30 kmt så ville der sikkert ske færre uheld, og vi kunne sikkert undgå de fleste dødsulykker!

Hvem ved hvad det er der skal til for at ulykken kunne være undgået...?
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter November 30, 2009, 05:39:33 pm
Jeg synes faktisk at rapporten ser ualmindeligt fornuftig ud, i forhold til hvad der ellers bliver fremsat af påstande.. Det eneste virkeligt retarderende ved rapporten, er det papirformat den bliver udgivet i. Det gør det umuligt at læse hele siden på én gang, i PDF :(

Halvdelen af ulykkerne kunne have været undgået hvis motorcyklisterne havde tilpasset deres hastighed bedre.
Det er muligvis rigtigt at skylden for ulykken tilfalder en person der kører ud foran motorcyklisten, men hvis motorcyklisten ikke kan nå at bremse, er det stadig farten der er skyld i at ulykken opstår, og det synes jeg mange motorcyklister glemmer.

Det mest interessante i rapporten er det som HVU IKKE fandt:

1) Midaldrene og unge motorcyklister har ikke nogen erfaring
2) Motorcykler forveksles med knallerter (sket i 1 tilfælde)
3) Pletvis nedsat funktion, fx grus på vejen (sket i 2 tilfælde)

Og netop her er vi ude i en cause/effect diskussion.
Min påstand er:
Fordi jeg kører med 100 km/h på en landevej hvor tilladte hastighed er 80, og en billist vælger at køre ud foran mig er jeg ikke årsagen til at ulykken opstår.
Ulykken opstår fordi billisten ikke orienterer sig.

Hvis du kører for hurtigt, og ikke kan nå at bremse, da du ser bilen køre ud foran dig, er din hastighed vel årsag til ulykken..  Hvis du kører efter forholdene, men bilen kører ud foran dig og du ikke kan nå at bremse fordi den fx er 2 meter foran dig, så er det bilen der er årsag til ulykken. Det kan man da ikke være uenig i? Det er jo ikke et spørgsmål om hvem der gør noget forkert i denne sag, men et spørgsmål om hvem der kunne have undgået at ulykken skete, når situationen opstår.

Nej, bilen som ikke overholder sin vigepligt vil jeg mene er årsagen til ulykken.
Min hastighed er en forværende faktor.

I 66 % af tilfældene hvor andre trafikanter er involveret skyldes det at motorcyklisten bliver overset.
I halvdelen af de tilfælde overholder motorcyklisten hastighedsgrænserne...altså i hver tredje uheld er fart slet ikke et isue.
Alligevel er det hastigheden som der tromles mest om.

Men nok om det.
Til foråret kommer der en masse fartkampagner og der bliver ekstra kontrol på de små snoede landeveje. Fint nok.

Det jeg bare frygter mest er at der endnu et år ikke kommer opmærksom på uopmærksomme billister.
På mig virker det som der allerede er givet op overfor at danskerne ikke følger med, og ikke koncentrerer sig om at køre bilen.

Tag 10 af farten og alt bliver godt lyder det i kampagnen.
Havde du været opmærksom var du ikke havnet i rabatten og fået den udskridning som resulterede i at du ramte træet i vejsiden.....Heller ikke med 90 i timen.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: TOB efter November 30, 2009, 05:48:17 pm
Jeg tog kørekort til mc hos en gammel garvet motorcyklist, som ud over pensum havde sin egen private agenda med i undervisningen. Hans ord er for evigt sande i relation til mc kørsel. Med årene er det så blevet det mantra jeg fortæller videre:

- Alle andre på vejen er kun ude på at slå dig ihjel, kør din mc med dette i baghovedet.
- Gør alt hvad der er i din magt for at de ser dig og du ser dem.
- Kør mc som når du spiller skak; Vær et træk foran. Kommer der en sidevej forude, så forvent en eller anden idiot svinger ud. Tag dine forholdsregler med placering, bremsemulighed og flugtvej. Vær vågen og analyser hele tiden de input du får.
- Skal du have brændt slagger af :innocent: så gør det på steder, hvor du kender vejen. Ikke bare at du ved hvordan den snor sig - men virkelig KENDER vejen.
- Erkend dine begrænsninger og forstå din mc's begrænsninger. Gør en indsats for at flytte dine evner i positiv retning i små skridt.
- Hold din mc i tip-top stand. Bremser, affjedring og dæk er de steder, hvor evner og begrænsninger testes når det virkelig gælder.
- Brug det rette udstyr. Kun gennemførte idioter klæder sig ikke rigtigt. Grin af dem, de er jo klovne på landevejens cirkus. Husk, at udstyret er det sidste forsvarsværk - ikke det første!

... kan stadig se ham for mig stående ved tavlen og tordne dette supplement til teoribogen ud i lokalet...
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Jannik efter November 30, 2009, 05:50:51 pm
Hov Flemming du glemte: Og så færrer kvinder på vejene.  :innocent: :lmao: :lmao:

Så nu kommer Majse på banen... I kan ta det.  :mrgreen:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter November 30, 2009, 06:22:42 pm
Hov Flemming du glemte: Og så færrer kvinder på vejene.  :innocent: :lmao: :lmao:

Så nu kommer Majse på banen... I kan ta det.  :mrgreen:

Smukke nøgne kvinder i vejkanten er en forskyndelse af den danske natur.
Dem vil jeg aldrig klage over.....en sådan var vel grunden til at vi to kørte lidt af sporet sidste gang vi var på tur, ikke sandt ?

Bare de ikke sidder i de 4 hjulede madkasser, lægger makeup, sms'er, og tror de evner at køre bil.
 :angel:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: pingo efter November 30, 2009, 06:36:55 pm




Njjjaaaa det er jo ikke helt rigtigt....

Det er jo det samme som at sige at hvis jeg kører 85 kmt hvor jeg må køre 80 kmt så er det farten som er skylden til ulykken!  (men det er da klart at hvis alle kørte 30 kmt så ville der sikkert ske færre uheld, og vi kunne sikkert undgå de fleste dødsulykker!

Hvem ved hvad det er der skal til for at ulykken kunne være undgået...?

Selvfølgelig er 5 kmt fra eller til minimalt(selv om det jo forøger bremselængden), men det er jo heller ikke at køre efter forholdene at køre 80-85 kmt, når man måske burde køre 50-60 kmt. Desuden gælder det for halvdelen af ulykkerne, hvor hastighed er involveret, at føreren af motorcyklen har kørt over 50kmt hurtigere end hastighedsgrænsen på dette tidspunkt. Og 130kmt eller mere, er altså meget farligere end 80 kmt.





Nej, bilen som ikke overholder sin vigepligt vil jeg mene er årsagen til ulykken.
Min hastighed er en forværende faktor.

I 66 % af tilfældene hvor andre trafikanter er involveret skyldes det at motorcyklisten bliver overset.
I halvdelen af de tilfælde overholder motorcyklisten hastighedsgrænserne...altså i hver tredje uheld er fart slet ikke et isue.
Alligevel er det hastigheden som der tromles mest om.

Men nok om det.
Til foråret kommer der en masse fartkampagner og der bliver ekstra kontrol på de små snoede landeveje. Fint nok.

Det jeg bare frygter mest er at der endnu et år ikke kommer opmærksom på uopmærksomme billister.
På mig virker det som der allerede er givet op overfor at danskerne ikke følger med, og ikke koncentrerer sig om at køre bilen.

Tag 10 af farten og alt bliver godt lyder det i kampagnen.
Havde du været opmærksom var du ikke havnet i rabatten og fået den udskridning som resulterede i at du ramte træet i vejsiden.....Heller ikke med 90 i timen.


Rapporten omtaler den "forværrende faktor"(skadesfaktor) du snakker om. I kun ét tilfælde, er for høj hastighed en forværrende faktor(s. 48).
"Ulykkesfaktoren", er det rapporten kalder årsagen til en ulykke, som vi jo diskuterer. I 18 tilfælde havde for høj hastighed "en direkte betydning for ulykkens opståen"(s.32), hvor det påstås at MCen kunne havet nået at standse, holde kurven i svinget, og så videre.
Det vil sige, at i 18 tilfælde, hvilket er næsten halvdelen, kunne motorcyklisten alene have stoppet ulykken, hvis han ikke havde kørt så hurtigt. Det er jo næsten 50% af det totale antal ulykker.
Der står ligeledes at i 7 af ulykkerne, hvor andre var involveret, var der tale om en utilstrækkelig orientering fra modpartens side, og ulykken ville ikke være sket med tilstrækkelig orientering. Det betyder at motorcyklen godt kunne være kørt for stærkt, uden at ulykken skete, fordi der ikke var optræk til en ulykke alligevel.

Men når nu man står i situationen, hvor en person har kørt ud foran dig, er det jo klart at en hastighed der passer til forholdene betyder at du kan nå at bremse, inden du støder ind i bilen.

Om ikke andet, det kan bedre betale sig, målt i trafikskadede motorcyklister, at få dem til at sætte hastigheden ned, frem for at lære folk at orientere sig. 18 ulykker ville være undgået hvis motorcyklen holdt hastigheden, kun 7 ville være undgået hvis modparten havde orienteret sig bedre.

Jeg giver dig helt ret i at der skal være fokus på billister der ikke ser sig for, for det er dem der skader andre, (hvor imod motorcyklister kun skader sig selv), men det smarteste er jo at fokusere på hastigheden, for det er er det, der forårsager ulykkerne i sidste ende.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Sajmon efter November 30, 2009, 06:58:47 pm

men det smarteste er jo at fokusere på hastigheden, for det er er det, der forårsager ulykkerne i sidste ende.

Det er bare så langt fra korrekt som man overhovedet KAN komme.

Du gør det, og alt for mange ikke-MC'ister labber også den konklusion i sig fuldstændigt ukritisk. Det giver carte blanche til at hæve bødetakster og konsekvensen for færdselsovertrædelser endnu en gang eller to uden nogen så meget som hæver brynene - som er den primære årsag til den "undersøgelse" er bestilt.

Snakker vi ikke-solo MC ulykker som jo er i klart flertal, så er det manglende orientering eller mangel på evne til at gennemskue modpartens hastighed der er skyld i ulykken.
Det er bilisten som kører ud over sin ubetingede vigepligt eller over krydset i et venstresving hvor MC'en er modkørende, som er eneste skyld i ulykken, hvor MC'ens hastighed aldrig KAN være andet end den forværrende faktor.
Kører du 80 hvor det er tilladt, så er det bare bilister som er lidt friskere på speederen du ryger henover når de braser ud fra sideveje. Kører du 50 på en 80 strækning, er det hr jensen med blød hat og sur cigar du kommer op og ride på når han kører ud foran dig - for den fejl begår han sgu stadig. Om så du kørte 20 hele tiden, ville klientellet bare skifte endnu en gang - måske til en traktor?

Bare kig på antallet af knallertulykker som er eksploderet de sidste par år. Sådan en må kun køre 30, men render oftest 55-65km/t uden problemer, men de bliver skægt nok smasket ned alligevel selvom der er 80 eller 50 på strækningen de kører på?
Statistikkerne for knallert-ulykker ligner MC-ulykkernes fordeling på en prik - tallene er bare væsentligt højere og konklusionen er lige så klam og forudindfattet.

Jeg kører efter samme opfattelse af de andre trafikanter som TOB, og det har altså holdt mig i live i MANGE kilometer - også selvom farten for det meste er ALT for høj...
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter November 30, 2009, 07:13:47 pm
41 ulykker hvoraf 30 hvor der var andre trafikanter impliseret.

For de 30 gælder:
Citat fra rapporten:
"Baggrund for anbefalingerne
Hos modparterne var utilstrækkelig orientering den dominerende ulykkesfaktor.
Hvis modparten havde orienteret sig grundigere, kunne 19 af de 30 flerpartsulykker
være undgået."

Altså godt og vel 2/3.

Pingo vi to kommer vist aldrig til at læse og tolke den rapport på samme måde.
Ikke overraskende er jeg til gengæld rygende enig med Sajmon.
Og tilslutter mig holdningen:
De blinde mus i madkasserne slår dig ihjel hvis du ikke tænker for dem for selv gør de det ikke.


Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: pingo efter November 30, 2009, 09:55:02 pm
Mod bedre vidende, bliver jeg sgu nødt til at skrive igen (og dette bliver min sidste kommentar, jeg skal nok prøve at dy mig :p )

Det er som om i slet ikke læser hvad jeg skriver. Som Sajmon skriver,
Snakker vi ikke-solo MC ulykker som jo er i klart flertal, så er det manglende orientering eller mangel på evne til at gennemskue modpartens hastighed der er skyld i ulykken.
Det er bilisten som kører ud over sin ubetingede vigepligt eller over krydset i et venstresving hvor MC'en er modkørende, som er eneste skyld i ulykken, hvor MC'ens hastighed aldrig KAN være andet end den forværrende faktor.


Jeg giver dig helt ret, at det i begge tilfælde er bilisten, der har skyld i ulykken. Det er vedkommende der kører ud for ubetinget vigepligt, eller fejlbedømmer situationen. Men det ændrer stadig ikke på, at ulykken kan være undgået, hvis motorcyklisten ikke overskrider hastigheden, og dermed kan nå at bremse. Jeg siger intet om hvem der har skylden, kun at flere ulykker kan undgås, hvis hastigheden holdes nede.

I alle de tilfælde du nævner, med Hr. Jensen og sur cigar, vil en korrekt hastighed også øge chancerne for at kunne bremse, når han kører ud foran dig. Og det er nemlig det rapporten siger: I halvdelen af uheldene, har en korrekt hastighed kunnet forhindre ulykken. SELV OM ulykken ikke direkte var forårsaget af den høje hastighed, men af en bilist der ikke overholder sin vigepligt, kan en lavere hastighed forhindre ulykken. I må da kunne se dette?

Jeg giver jer også ret i at det ikke er ALLE ulykker der kan undgås på den måde, men der er ingen tvivl om at størstedelen kan!

Det virker ærligt talt som om at I prøver at legnitimisere den høje hastighed, som I jo selv skriver at I kører med. Jeg kører også for stærkt, det er ingen hemmelighed, og jeg har selv stået i situationer hvor jeg har været meget tæt på at kvaje mig, fordi jeg ikke kunne bremse på så kort afstand som jeg burde, pga. en højere hastighed. Det kan godt være at det er fordi jeg er en dårlig motorcyklist, men man kan jo ikke lave differentierede regler, baseret på folks erfaring eller færdigheder på motorcykler.

Der er ingen tvivl om at det ikke er alle ulykker der kan forhindres, selv hvis alle kørte efter forholdene. Jeg blev selv kørt ned en gang, hvor jeg havde set bilen, og kørte af samme grund virkeligt langsomt. Men der er ingen tvivl om at hvis alle motorcyklister kørte "pænt", ville omkring halvdelen af ulykkerne kunne undgås.

Flemming L citerer fra rapporten:
"Baggrund for anbefalingerne
Hos modparterne var utilstrækkelig orientering den dominerende ulykkesfaktor.
Hvis modparten havde orienteret sig grundigere, kunne 19 af de 30 flerpartsulykker
være undgået."

Her snakker rapporten om ulykkesfaktor, defineret som det forhold, der var til stede for at ulykken kunne ske. Altså fx. at en bil overser motorcyklen eller ikke overholder sin vigepligt.
Hvis bilen overholdt sin vigepligt, og så motorcyklisten, ville der ikke være nogen ulykkesfaktor. Det er jo klart for enhver. Men det burde også være klart, at der er ting der påvirker udfaldet af ulykken(om ulykken hænder, eller ej), på trods af at ulykkesfaktoren er til stede. Den ting der påvirker udfaldet af ulykken, er i de fleste tilfælde hastigheden, for ulykken vil ikke ske, på trods af den tilstedeværende ulykkesfaktor.

Så, for lige at opsummere:

Det er ikke alene fordi en motorcykel kører for stærkt, at ulykken sker. Ulykken sker fordi motorcyklisten ikke kan nå at reagere på en fejl, som fx en anden billist der ikke overholder sin vigepligt. Det er ikke ALLE ulykker, hvor fart betyder at ulykken sker, men i halvdelen af ulykkerne, kan en lavere hastighed være med til at forhindre ulykken! Men det er IKKE hastigheden der er skyld i ulykken.

Det var så det sidste jeg ville sige i den sag. Jeg skal nok holde mig væk, men jeg håber at i forstår hvad det er der jeg siger, nemlig at lavere fart i halvdelen af de omtalte tilfælde, kan undgå ulykker. I de andre tilfælde er det billisternes eller motorcyklens opmærksomhed, der forårsager ulykken. Jeg kan ikke se hvordan der kan være tvivl om dette..
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Sajmon efter November 30, 2009, 10:04:21 pm
Jamen der er INGEN garanti for at du kan nå at bremse i og med der er alt for mange variabler med i et uheld - som er hele min pointe...

Jeg vil absolut ikke retfærdiggøre den højere fart end hvad der er tilladt på en given strækning, men jeg er temmelig træt af at høre på at DET alene får skylden for alt hvad der sker af ulykker med MC'er - og det gør det i den super ringe "rapport".
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Dakota efter November 30, 2009, 11:22:40 pm
En lidt anden vinkel:
http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel (http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel)

Faktisk ret tankevækkende.
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: skurkenfradallas efter December 01, 2009, 07:30:54 am
En lidt anden vinkel:
http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel (http://www.berlingske.dk/danmark/kriminelle-doer-paa-motorcykel)

Faktisk ret tankevækkende.

Det  var da en farverig statistik...  :lol: Efter at have læst artiklen sad jeg og tænkte på om deres pointe mon var at folk der er for dumme til at begå kriminalitet uden at blive snuppet også er for dumme til at køre MC?  :police: :lol:

Eller også er det måske bare endnu et argument for at der er brug for at disse kan blive "spærret inde" på lukkede baner og te sig tossede der  :wink:

Lige meget hvem er kører sig ihjel - så er det i hvert fald sikkert at det er voksne børn der ikke gider at rejse udenlands for at komme på legepladsen!
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Flemming L efter December 01, 2009, 11:33:05 am
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: TOB efter December 01, 2009, 11:58:23 am
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:

:lmao: :lmao: :lmao:  :thumbsup:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: B2 efter December 01, 2009, 12:01:18 pm
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.


 :lmao:

Men uanset hvad, så skal div politikere osv nok få lige præcis det ud af statistikerne som de vil  :hand:

Inden jeg første gang røg op på en mc, mente jeg at det da KUN var for idioter med et dødsønske.
Jeg er så blevet klogere (eller dummere, vælg selv :mrgreen:) men at udenforstående tænker det kan jeg godt forstå. :?
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: skyggen efter December 01, 2009, 12:17:49 pm
Huske nu lige at  loven siger at man ikke må kører for stærkt MEN:

Hvis jeg skal slippe gashåndtaget/speeder pedalen (bil) fordi der kører en ud foran mig, er den modparten der gør noget ulovligt for så er han til Gene & ulempesom afregnes med 500kr. i bøde.

Men hvis jeg skal bremse for ikke at ramme modparten som er kørt ud foran mig, er han til fare & ulempe som også afregnes med en bøde på 500 kr.

Endnu en gang modparten har skylden!!!!!!!   :brok: :police:
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: roadpilot efter December 01, 2009, 02:06:34 pm
Hey den fortolkning kan jeg godt lide.
Jeg er ikke tidligere dømt.
Hvis de lige kigger lidt nærmere på hvormange af de uheldsramte som bar lyserøde herreunderbenklæder med blå jumboprikker, er jeg sikker på at de finder tallet 0

Ergo vil statistikken vise at jeg er udødelig uanset hastighed bare jeg iklæder mig førnævnte underbenklæder.
 :orkester:

Sjovt du lige nævner dem. Det er også mit ynglings par, og jeg er heller aldrig blevet stoppet for noget ulovligt.....
Titel: Sv: Endnu en noget negativ artikel om MC'er
Indlæg af: Banditten efter December 09, 2009, 04:04:08 pm
Jo hurtigere I kører .... jo før kommer I hjem til konen .... uden at blive ramt !

HUSK ! : DET ER FARLIGT DERUDE !!! ;-)