SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: blz efter Februar 08, 2009, 01:27:05 am
-
har nu læst en del ældre tråde om hvilke pære der skal bruges
jeg skal have noget der er kraftigere end std. pære
Xenon er der mange der snakker om og har god erfaring med
men næst best er vel almindelige pære
skal have købt et sæt
kigget lidt på H4 12V-60/55W NIGHTBREAKER OSRAM
og H4, 12V-100/90W noname
men det er jo bare hvad t-hansen har...
nogen der har noget de vil anbefale?
-
Ifølge test fra FDM af H4 pære er PHILLIPS ECO VISION,eller GE MEGALIGHT PLUS 60% et godt bud.Phillips er bedst i strømforbrug,2'er i nærlys og 2'er i fjernlys.
GE er 2'er i strømforbrug, 3'er i nærlys,1'er i fjernlys.Der var 10 pære med i testen.
-
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)
Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..
Hvorfor ikke bruge Xenon?
-
Xenon vil blænde i jeres lygter dette har Sajmon
osse skrevet nogle gange....
-
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)
Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..
Hvorfor ikke bruge Xenon?
tja - spørgsmålet er om jeg skal bruger 100-200,- eller 1000-2000,-
tænker på at tone forlygten og tro lidt xenon bliver for varm?
-
Xenon er koldere end de andre 100W pære du overvejede. Blænde, ja det gør de, men du bliver også set.. Hellere set end at blive overset.. ;)
-
Xenon er koldere end de andre 100W pære du overvejede. Blænde, ja det gør de, men du bliver også set.. Hellere set end at blive overset.. ;)
Xenon bliver ikke så varm de er kun 35 w, xenon er ikke lovlig n¨år den blænder
så køb nogle bedre pærer som før omtalt
Mvh Henrik
-
Nemlig - det var også det de skrev i FDM (som pumper siger)
Nightbreaker skulle have utrolig kort levetid..
Hvorfor ikke bruge Xenon?
fordi det koster 500 bananer hver gang man bliver stoppet.
-
1: som der skrives så bliver den ikke varmere
2: du skal formentlig kun bruge 1 pærer - så det koster kun 4-500kr
3: det blænder ikke - jeg har kørt i bil foran min MC med Xenon og 2 personer på - det blændede ikke.
4: Er blevet stoppet nogle gange, men er ikke blevet opkrævet endnu.
5: Og ja, men bliver ikke forvekslet med en knallert 30.
....6 - Sæt igang :D
-
Ved ikke med xenon til MC men vores nyeste firmabil mercedes kassevogn er sku ikke imponerende med xenon. Min astra med h4 lyser bedre.
-
H4 Xenon på en SV1000 blænder - så er jeg ligeglad om en blind bilist med beskidte spejle siger det modsatte...
At ordensmagten ikke opdager det, er heller ingen garanti for at det er iorden.
Den simple årsag er at en H4 Xenon pære ikke har afdækning i spidsen, så der undslipper en masse lys fremad i vinkler som ikke er hensigtsmæssige. Det kaldes "Stray Light".
H4 Xenon har også et helt forkert brændpunkt i forhold til en almindelig halogen pære, så lyset bliver kastet forkert ud af lygten - det kan ses meget nemt ved at parkere 4-5 meter fra en væg og observere lyskeglen. Grænsen mellem lys og mørke, som skal være meget tydelig, er helt udvisket og stort set helt rund = lyset blænder.
Man kan godt justere sig ud af det, men hvem gider køre med en forlygte som peger 45 grader ned i jorden? :loser:
Hvis argumentet er at ville se mere i mørket, så er rengøring af forlygteglasset + et sæt Philips Highbright eller Osram Nightbreaker eller (indsæt random navn på nyere type Halogen pære) den bedste og mindst generende løsning.
Hvis argumentet er synlighed, så ville en gul / orange vest, lys hjelm med masser af reflekser, markeringslygter eller højere monteret baglygte være en klart mere effektiv løsning.
Den eneste måde man kan montere Xenon forsvarligt på en MC, er med Xenon godkendte DE linser og korrekt justering. DET giver bedre lys om natten, blænder ikke og er endda 100% lovligt...
Argumentet med "hellere blive set end overset" er efterhånden tyndslidt, og retfærdiggør efter min mening ikke at man kører og blænder andre.
Det skaber negativ opmærksomhed, som vi motorcyklister i forvejen ikke har brug for.
Der er mange som fejlagtigt tror jeg er kategorisk imod Xenon - men det er meget langt fra tilfældet. Jeg er bare imod at blive blændet når jeg kører på vejene om natten - og gør selv alt hvad jeg kan for ikke at genere andre trafikanter på den måde.
-
Måske det var en ide at ændre på kontakten så nærlyset også er tændt ved fjernlys.
Det funger godt på bilen.
-
Ja, men jeg tror sgu ikke parabolen har så godt af det.
Det er pludselig 110 watt man futter af i hver lygte...
-
jeg var ude og lave noget have flise arbejde og skulle lige ned på tanken og hente nogle sodavand og is - en ad de få varmen weekenden..
orange arbejdsbukser med reflekser vækker også megen opsigt...
tak for indslaget Sajmon
-
Ja, men jeg tror sgu ikke parabolen har så godt af det.
Det er pludselig 110 watt man futter af i hver lygte...
Ja det er rigtig. Der er også ledningsnettet at tænke på.
-
H4 Xenon på en SV1000 blænder - så er jeg ligeglad om en blind bilist med beskidte spejle siger det modsatte...
At ordensmagten ikke opdager det, er heller ingen garanti for at det er iorden.
Den simple årsag er at en H4 Xenon pære ikke har afdækning i spidsen, så der undslipper en masse lys fremad i vinkler som ikke er hensigtsmæssige. Det kaldes "Stray Light".
H4 Xenon har også et helt forkert brændpunkt i forhold til en almindelig halogen pære, så lyset bliver kastet forkert ud af lygten - det kan ses meget nemt ved at parkere 4-5 meter fra en væg og observere lyskeglen. Grænsen mellem lys og mørke, som skal være meget tydelig, er helt udvisket og stort set helt rund = lyset blænder.
Man kan godt justere sig ud af det, men hvem gider køre med en forlygte som peger 45 grader ned i jorden? :loser:
Hvis argumentet er at ville se mere i mørket, så er rengøring af forlygteglasset + et sæt Philips Highbright eller Osram Nightbreaker eller (indsæt random navn på nyere type Halogen pære) den bedste og mindst generende løsning.
Hvis argumentet er synlighed, så ville en gul / orange vest, lys hjelm med masser af reflekser, markeringslygter eller højere monteret baglygte være en klart mere effektiv løsning.
Den eneste måde man kan montere Xenon forsvarligt på en MC, er med Xenon godkendte DE linser og korrekt justering. DET giver bedre lys om natten, blænder ikke og er endda 100% lovligt...
Argumentet med "hellere blive set end overset" er efterhånden tyndslidt, og retfærdiggør efter min mening ikke at man kører og blænder andre.
Det skaber negativ opmærksomhed, som vi motorcyklister i forvejen ikke har brug for.
Der er mange som fejlagtigt tror jeg er kategorisk imod Xenon - men det er meget langt fra tilfældet. Jeg er bare imod at blive blændet når jeg kører på vejene om natten - og gør selv alt hvad jeg kan for ikke at genere andre trafikanter på den måde.
Amen! :thumbsup:
-
Amen! :thumbsup:
X 2 + et hallejula :D
-
Gamle hellige mænd - bare fordi at I kommer fra en tranlampe på jeres NSU'er, så betyder det ikke at en Halogenpære er det ultimative.. :)