SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Hudson_W efter November 28, 2008, 12:29:55 pm
-
Hejsa,
Jeg har et par spørgsmål til jer der selv skifter dæk:
Er det bare frem med cykelpumpen og sveden på panden når der skal luft i dækkene igen eller skal man ud og investere i noget trykluft?
Ødelægger man dækket når man piller det af, eller kan man godt genbruge et dæk? Jeg tænker på om man kan skifte frem og tilbage afhængig af om man skal på trackday eller ud at rejse.
-
vil nok være lettest at pumpe det godt op og tille ned på tanken, mål luft trykket og få den op på 2,5 bar eller hvad std er
evt. kig på et extra sæt fælge
-
Du kan sagtens genbruge dæk :D
I gamle dage med slange i dækket, kunne man bruge fodpumpen. Med slangeløse dæk skal der trykluft til, som idag kan købes billigt i Silvan, Jem&fix osv. osv.
-
Er de fleste fodpumper ikke tilstrækkelige i dag? Jeg bruger da noget i stil med http://www.lytek.dk/shop/fodpumpe-1002p.html og det fungerer glimrende (men jeg stoler ikke på manometeret på de der billige modeller).
Men det er måske også det du mener med trykluft Olfert?
-
nej det er når man skifter dækket, at trykluft er handy SMølf, alm pumper er ellers fine nok til bare at justere trykket med
-
Du kan sagtens genbruge dæk :D
I gamle dage med slange i dækket, kunne man bruge fodpumpen. Med slangeløse dæk skal der trykluft til, som idag kan købes billigt i Silvan, Jem&fix osv. osv.
Er det fordi dækket ikke slutter helt tæt endnu at man skal bruge trykluft? For så må det vel også stille nogle krav til hvor hurtigt trykluftpumpen kan pumpe?
-
Du kan sagtens genbruge dæk :D
I gamle dage med slange i dækket, kunne man bruge fodpumpen. Med slangeløse dæk skal der trykluft til, som idag kan købes billigt i Silvan, Jem&fix osv. osv.
Er det fordi dækket ikke slutter helt tæt endnu at man skal bruge trykluft? For så må det vel også stille nogle krav til hvor hurtigt trykluftpumpen kan pumpe?
Ikke hvis der er et reservoir - altså hvis pumpen kan opbevare komprimeret luft lige som de fleste kompressore kan.
-
Er det fordi dækket ikke slutter helt tæt endnu at man skal bruge trykluft? For så må det vel også stille nogle krav til hvor hurtigt trykluftpumpen kan pumpe?
Lige præcis derfor, med trykluft presser du dækket mod fælgkanten. Med en fodpumpe ville du bare flytte luft i lokalet :mrgreen:
Det skal selvfølgelig (som Skurken skriver) være en rigtig kompressor, ikke de små pisse til cigarstikket :rolleyes:
Sådan en bette fætter med en 25 liters tank er rigeligt, og kan bruges til meget andet :D
-
Husk når man pumper dækket op efter at have skiftet dæk, skal man pumpe godt med tryk i dækket (meget højere end hvad trykket skal være i dækket til kørsel) det er for at sikre sig at dækket har sat sig helt fast på fælgen... det gøres uden ventil i...
når du er sikker på dækket har sat sig korrekt (ved 3-4 bar) tager du kompressoren af og lader luften sive ud og sætter ventilen i og pumper op til korrekt dæktryk.. vupti.. så er du kørende igen
-
Hvor stort et arbejde er det egentligt at skifte dæk selv? Kan man gøre det uden den der automatiske maskine, der maser dækket ned på fælgen, eller står man bare med nogle overdimensionerede dækjern? Og hvad med at tage hjulet af, er det noget "man"(læs: Jeg) også selv kan finde ud af?
-
de fleste kan gøre det selv, du skal dog bruge en "maskine" der kan presse dækket af kanten inden du skifter det, derefter er det bare dækjern kantbeskyttere, og smørelse som skal bruges, og en kompressor.
dog er det 100 gange nemmere med en dækmaskine...
-
Man får varmen selv her i den kolde tid, men hvis man ikke har en manuel "maskine" til at presse dækket løs langs fælgen og derfor skal trampe dem løse, så syntes jeg ikke at det er besværret værd. :undecided:
Jeg startede selv med at skære/klippe/skære/skære/klippe/klippe/skære/skære/klippe/klippe/skære/klippe dækket af :dead: , for derefter at trampe de nye på igen. Husk godt med sulfo/brun sæbe når dækket skal af og på, så det kan glide på fælgen. :loser:
Jeg har så efterfølgende købt en "manuel" maskine og 3 dækjern med fælgskånere til, og det er noget nemmere men man får stadigt varmen. :mrgreen:
HOV HUSK NU RETNINGSPILEN PÅ BÅDE DÆK OG FÆLG, OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.) :thumbsup: :D
-
...... OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.) :thumbsup: :D
prikken sidder så vidt jeg ved der hvor dækket er lettest !?? eller har jeg levet i den illusion hele tiden !? :D
-
prikken sidder så vidt jeg ved der hvor dækket er lettest !?? eller har jeg levet i den illusion hele tiden !? :D
Så er vi 2......
-
...... OG MONTER DÆKKET MED DEN FARVEDE PRIK PÅ DÆKKET I MODSATTE SIDE AF VENTILEN, DA PRIKKEN ER DET TUNGESTE STED PÅ DÆKKET. (Giver min. af afballancering, hvilket resulterede i at jeg ikke skulle have klodser på 3 af mine 4 fælge sidst.) :thumbsup: :D
prikken sidder så vidt jeg ved der hvor dækket er lettest !?? eller har jeg levet i den illusion hele tiden !? :D
3 jeg er overbivist om at luske har ret.. prikken markere det letteste sted.. sådan var det også da jeg lavede flyvere på pampassen
-
Sådan har jeg også altid troet men har altid skulle have vægtklodser på, men sidst knaldede jeg dem bare tilfældigt på, og sjovt nok var 3 af dem præcist modsat ventilen og skulle ikke have vægtklodser på, hvor imod den 4 hvor prikken sad tæt på ventilen skulle monteres med ca 40 gram næsten modsat ventilen.
Det er første gang jeg ikke har skullet afbalancere hjulene, og nu var der pludseligt 3 ud af 4 som alle har prikken modsat. :loser:
-
det er afhængig af dækmærket mht om prikken er ved det letteste/tungeste punkt.
dette oplyses ved producenten. :blink:
-
det er afhængig af dækmærket mht om prikken er ved det letteste/tungeste punkt.
dette oplyses ved producenten. :blink:
Daaammmnnn... Sgu godt de er blevet enige om det. :rolleyes: Gør det hele meget nemmere. :hand:
-
Irriterende at de ikke bliver enige om hvad prikken indikerer..
-
Irriterende at de ikke bliver enige om hvad prikken indikerer..
Jeg har sikret mig ved at sætte det ene dæk med prikken ved ventilen og omvendt på det andet dæk. :rolleyes:
ok, egentlig var det et uheld, men ved afbalancering viste det sig ikke at gøre nogen forskel. Ventilen var stadig det tungeste sted.
Det var dog på mine fine PVM fælge som er i så god balance at jeg valgte at droppe afbalanceringsklodserne. :D
-
Det var dog på mine fine PVM fælge som er i så god balance at jeg valgte at droppe afbalanceringsklodserne. :D
Nu er det jo også dine dæk du skal afbalancere. :blink:
-
Det var dog på mine fine PVM fælge som er i så god balance at jeg valgte at droppe afbalanceringsklodserne. :D
Nu er det jo også dine dæk du skal afbalancere. :blink:
Nå ja, jeg checkede da også efter dækkene var sat på :wink: